Chaga

Historia/pochodzenie

Rośnie na Syberii, w Chinach, północnej Japonii i północno wschodnich USA. Używana w medycynie rosyjskiej i wschodnioeuropejskiej. Znana już od starożytności, ceniona za właściwości. Pasożytuje na drzewach, ale żyje z nimi w symbiozie. Ma wygląd nadpalonego węgla. Dojrzewają 5-7 lat.

Składniki odżywcze

Witamina D, potas, aminokwasy, błonnik, selen, cynk, żelazo, magnez, wapń, antyoksydanty, flawonoidy, melanina, kwas betulinowy, beta glukany

Uprawa/zbiór
  • zbierz tylko część grzyba z drzewach, zostaw jakieś 15-20 %, urośnie kolejny
  • postaraj się go nie uszkodzić (drzewa)
  • najlepiej zbierać jesienią, gdy temperatury przez co najmniej 20 dni są poniżej 5 stopni lub niższe
  • zbierać tylko z żywych drzew, martwe drzewo – martwy grzyb
  • odcięte kawałki powinny mieć wielkość grejpfruta
  • zbieraj takie, które rosną z dala od cywilizacji i zanieczyszczeń
  • rozmiar – przyłóż rękę do grzyba, jeśli jakaś część ręki dotyka drzewa, grzyb jest za mały
  • po zbiorze muszą być dobrze wysuszone, inaczej zaczną pleśnieć
  • połam je na mniejsze kawałki i zostaw w sąsiedztwie delikatnego źródła ciepła
  • rośnie głównie na brzozach
Medyczne/prozdrowotne właściwości
  • przeciwbólowe
  • przeciwbakteryjne
  • adaptogen
  • wzmacnia odporność
  • działa antyoksydacyjnie
  • wspiera układ trawienny
  • łagodzi skutki chemio i radioterapii
Sposób przyrządzania/przygotowywania
  • chagę w proszku można zakapsułkować
  • herbata
  • nalewka
  • ekstrakt
Skutki uboczne/przeciwwskazania
  • nie dla osób po przeszczepach
  • nie dla cukrzyków
  • nie dla kobiet w ciąży i karmiących
  • choroby autoimmunologiczne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *